mackanT

Sportgalen 3 barns pappa som skriver för att jag vill och kan.

2 torsk och 1 skön seger

Kategori: Allmänt

Efter två riktigt tunga förluster för AIK som jag absolut inte vill prata om var det så dags för mig och IBK Östhammar att spela DM match mot division tre laget Frötuna.

För er som läste här redan förra året så minns ni att vi rasade ur division fyra ganska brutalt. Så i år med ny/gammla tränaren Peter Becker ska den negativa trende brytas och vara starten mot det hetare divisionerna.

Vi startade matchen med tre hela femmor och lyckades sätta upp ett riktigt bra tempo från start, vi var alla överrens om att vi skulle passa på att träna på våra nya uppspel samt följa våran taktik hela matchen fast vi inte hunnit träna oss fulltränade på den för dagen. 
Vi tar ledningen efter ca 6 minuter genom Dennis som slänger iväg ett skott som letar sig in. Glädjen blev kortvarig och på 12 minuter hade Frötuna vänt matchen till 1-2. Men vi har ju chef Owe och han utnyttjade periodens sista minut genom att hänga sitt första för dagen.

 Chef/Cap Owe

I andra perioden lirar vi precis lika bra och jag kan tänka mig att många på läktaren tänkte samma tankar som mig.... VA? kan vi lira så här bra och "fin" innebandy? Våran press och våra uppspel fungerade riktigt bra och stämningen i laget var kanon. 
Frötuna tog en tidig ledning men innan perioden var slut hade Johnny och jag presenterat oss i målprotokollet så vi kunde gå till vila med en skön 4-3 ledning.

I den tredje kommer helt plötsligt ett nytt lag ut på motståndar sidan, Frötuna höjer tempot, inte ett steg med fyra,fem. Vi blir mer eller mindre överkörda rent spelmässigt det inledande minutrarna. Det skulle dock ta över 10 minuter inna kvitteringen kom. Efter den hittade vi tillbaka till tempot och med fem och en halv minut kvar av matchen slår Piraten en lysande passning till Owe som bara kan styra in sitt andra mål för dagen.

Nu var vi väl ändå i mål? Vi hade lyckats undgå det annasr så vanliga Östhammars raset och nu ledde vi med mindre än 5 minuter kvar. Tyvärr kom kvitteringen med två minuter kvar men vi kände oss starka inför Sudden.
Stark kanske man inte kan beskylla våran målvakt Elias för att vara men han var skillnaden mellan lagen idag. Han har redan räddat oss kvar i matchen under den ordinarie speltiden och eftersom han höll nollan i sudden var det så dags för straffar.

Våra fem straffskyttar blev Owe,Backman,Aron,Boshen och jag själv. Jag sa till några av grabbarna att jag tar den sista för då kommer det redan vara avgjort och är det inte det så vet ni att jag avgör. Självklart var hälften av det jag sa ett skämt men att det skulle vara avgjort menade jag med 100%.

Frötuna hänger första - Owe bränner. Sen tar Elias över showen, grabben rädar resten medans Aron och Boshen sätter sina straffar och matchhjälten i dag heter Elias Nilsson!!

 Snor unge 1

 Snor unge 2

Hela laget gör en riktigt bra match där jag ändå måste nämna Elias och Aron över oss andra grabbar.
Det som är den absolut största skillnaden mot tidigare säsonger enligt mig är att våra backar ser ut att ha fattat att det är dom som ska styra spelet och framför allt att dom vågar göra det. Återstår att se om denna match bara var en engångsföreteelse eller om vi helt enkelt är så här bra, jag tror att årets lag är riktigt bra!!

Tyvärr kommer jag inte vara med på lördagens seriepremiär eftersom jag ska lira den sista fotbollsmatchen men snart är jag tillbaka.

Peace

Kommentarer


Kommentera inlägget här: