mackanT

Sportgalen 3 barns pappa som skriver för att jag vill och kan.

DERBY

Kategori: Allmänt

Låter Petter & September pumpa ut budskapet att det är ok att spåra ur från datorn samtidigt som jag försöker samla tankarna så detta inlägg blir riktigt bra. Jag har mycket jag vill skriva och då brukar det bara bli en enda röra av allting men jag gör ett försök.

Självklart är det säsongens sista derby drabbning som kommer prägla detta inlägg och vilket derby det blev sen. Efter ett inlägg jag gjorde för en tid sen fick jag ju veta att under detta derby skulle jag minsann få smaka, för det jag skrivit då var inte omtyckt i klubben. Fick jag smaka.... haha ja i första bytet eller andra kanske det var fick en av det jag skrivit om in en fin armbåge i bröstet på mig, medvetet eller inte, faktiskt kan jag inte säga om det var så men detta var bara början.

Men eftersom Alunda har ett riktigt bra lag tänkte jag börja med att nämna några av det spelarna jag tycker är värda att nämna för att få en bild av laget vi mötte för dagen:
Dom mönstrade tre man från A-laget (div.2)
Henke W - har varit och bör vara ordinarie i a-laget, snabb, smart och en lagspelare som (nästan) alltid ger allt
S. Mattsson - Bra teknik, bra skott, älskar att hålla i bollen :-) hängde 2 i A-laget i går
M. Breidenskog- Ung lovande talang

Sen har dom ett antal spelare som enligt mig borde spela på en högre nivå:
Carl Lagerström - har lirat i A-laget i början av säsongen men tydligen tappat suget, riktigt bra på det mesta
Johan Jansson - Undrar fortfarande vad han gjort för ont för att inte få chansen i A-laget, slit varg
Jimmy Forsman- Kan man vara mer vältränad? spelar hårt, smart och ganska målfarlig i mellan åt

Sen måste jag bara nämna två backar som jag gillar av olika anledningar:
Gustav " Gurra" Andersson - Blir bara bättre och bättre för varje gång jag ser han lira, kommer lira i A-laget om några år
Rohdin - STENHÅRD back som alltid ger allt, han kan få spela i mitt lag alla dagar i veckan

Nu till matchen, planen från coach var att backa hem, stänga ytorna och sen försöka kontra så mycket som möjligt. Eftersom fysiken på oss och Alunda är som natt och dag var tanken att inte hamna i deras fysiska spel utan att snabbt komma till avslut och inte snurra i hörnen. Eftersom vi visste att dom ville spela hårt och få oss ur balans var min plan att försöka ta så mycket plats som möjligt och försöka få dom ur balans på något annat sätt. Tidigt i matchen gör jag årets snyggaste filmning framför deras bås vilket gav oss frislag och cirkusen var i gång. Många i deras lag började redan då kasta skit och ni förstår inte hur nöjd jag kände mig.
Vi spelar helt enligt planen men när vi under ett anfall tappar bollen i mitten blir vi straffade hårt och 1-0 var ett faktum, snyggt mål måste jag hålla med om där Kumme var regisör. Har för mig att perioden slutar 1-0 till hemma laget och vi är med i matchen.

Andra perioden var som den första, bollinnehav 70-30 till Alunda men vi höll oss till planen och stod emot riktigt bra. Själv tuggade jag på mot dom jag märkte att det tog bra på och vi fick helt rätt personer i gungning. Höjd punkten var nog när jag får en skaplig cross-checking av den hårde Rohdin så jag får tugga golv, sen blir jag utskälld av halva laget som tror att jag visat upp mina skådespelar tallanger igen. Självklart tar jag tillfället i akt och tuggar tillbaka så mycket jag kan. För varje två dom fick sitta av eller för varje frislag vi fick var tugget i gång, självklart var aldrig de mer ruttinerade spelarna med i tugget för dom vet bättre. Mattsson lyckas trycka in en boll till och perioden slutar 2-0.

Tredje perioden var våran bästa, vi fick till lite mera spel och tryck runt deras mål men bollinnehavet var fortfarande till deras fördel och konstigt nog spelar vi bäst så. Dom fortsätter rulla boll, skapa lägen och gnälla på att vi inte kan stå upp. Vi matchar nu min lina mot deras lite sämre backpar och vi skapar flera riktigt bra målchanser, tror jag har ett skott som räddas av deras back på mållinjen. Nu kommer jag inte riktigt ihåg vad som hände men vi får i alla fall ett nytt PP och Owe smeker upp bollen i nät, 2-1.
Men istället för kvittering så gör Mattsson ett ännu billigare mål och nu måste vi börja pressa. Vi skapar flera bra lägen och bjuds på ett nytt powerplay eftersom (tror det var) R.Eriksson fastnar med klubban mellan benen på Samuel, ja jag håller med om att den var billig men återigen, vi filmade inte....
När vi skulle starta spelet skulle Alunda ge tillbaka bollen till oss, då brukar man slå den ner i banan där vi stog och väntade. Självklart kan inte Mattsson vara sportslig utan dumpar bollen i motsatta hörnet. ( så gör man inte mot den som gjort dig till den duktige spelaren du är i dag) Då lackar jag för första gången under matchen och är så sur att jag tar bollen och går in och avlossar ett av mina fruktade slagskott.... reslutatet MÅL. Tack för den Mattsson. Efter det försöker vi trycka på men lyckas aldrig riktigt och istället är det Alunda som har dom heta chanserna. Den bästa är väl när jag jagar R.Eriksson och får till ett slag på hans klubba precis innan han hinner skjuta, domaren blåser för slag precis när han stänker in den i våran kasse.

Matchen slutar 3-2 till Alunda vilket var ett helt rättvist resultat, självklar kunde dom gjort ett par till kassar men Johan i vårat mål gör en riktigt bra match och håller siffrorna nere, det är ju trots allt deras A-lags killar som gör alla tre målen. Vi kunde med lite flyt ha hängt något mål till men i det stora hela vann rätt lag. Vi får fortsätta kriga i botten av tabellen medans Alunda jagar en kvalplats till division tre.

Hade ju en av fienderna i min bil så på vägen hem fick jag veta att jag inte var så omtyckt i motståndarnas omklädningsrum efter matchen. Själv bryr jag mig inte ett skit, det som händer på planen stannar på planen och dom som jag gillade innan matchen gillar jag efter matchen. Kan faktiskt ärligt säga att det inte finns någon i det laget jag har något emot trots allt tugg under matchen, jag bara ÄLSKAR matcher som den här. Absolut ingen jätte ful match och nej jag filmade inte mer än en gång.
Tycker ni jag varit hård mot Mattsson i Alunda så kan jag meddela er att jag känner honom bra och han vet precis hur han ska ta det jag skriver ( med ett skratt) och är det någon annan som inte gillar det jag skriver är ni välkommna att delge mig det.
Tycker alla i laget gör sitt jobb i dag och vi behöver inte skämmas efter den här förlusten. Spelar vi så här mot det lag vi måste slå kommer vi klara nytt kontrakt. Säger grattis till Alunda och lycka till!! 
 
Peace from the movie star

Kommentarer


Kommentera inlägget här: