mackanT

Sportgalen 3 barns pappa som skriver för att jag vill och kan.

Lurad

Kategori: Allmänt

Kan tänka mig att fler än jag känner sig total lurade när man hör dörren till tandläkaren slå igen bakom ryggen. Inte nog med att man hatar att gå dit utan tankarna som snurrar i huvudet är att den här gången blev jag rejält hustlad.
Ta dagens besök som ett vanligt exempel, jag blev kallad till undersökning för någon vecka sen enbart för att jag beställt tandförsäkring. För att utvärdera vart på skalan jag ska ligga besökte jag alltså tandhygienisten som avslutade mitt besök med orden, i dag kostar det ingenting för det bjuder vi på... redan där började man ju ana oråd för vem har blivit bjuden hos tandläkaren tidigare. Glad och med tron att det faktiskt var jag som hustlat tandläkaren på några hundra lappar knallade jag därifrån. Fick en ny tid hos min ordinarie tandläkare eftersom det var en spricka i en tand som behövde fixas innan min försäkring kunde börja gälla. Så i dag gick jag dit i god tid och slog mig ner i väntrummet. 13:30 ropas mitt namn upp och jag får lägga mig i den underbart sköna stolen. Hon pillar lite med en krok och konstaterar att det här var inget stort jobb så ingen bedövning skulle behövas. 13:45 står jag åter i väntrummet och ska dra mitt kort när damen bakom disken säger -1050kr tack... öh ursäkta vad sa du? Menar du att 15 minuters jobb kostar 1050kr frågar jag lite snällt. Kan väl erkänna att jag inte är typen som ifrågarsätter folk inom brancher jag själv inte har det minsta aning om hur man jobbar inom men här tyckte jag frågan var väl befogad. Då kommer min tandläkare springandes och säger- du kanske undrar varför det kostar så mycket i dag. Ja det här låter ju inte riktigt rimligt säger jag var på jag får den här förklaringen:

Dagens lilla lagning kostar 675:- sen är det så att vi tar en avgift på 320:- för att du varit hos en annan läkare tidigare och jag måste ju då kolla igenom vad ni gjort där och det kostar 320:- sen var det kostnad för bilderna han tog förra gången på 205:-. Men vi drar av 150:- i allmänt tandvårdsbidrag.
Kan väl säga att jag blev smått upprörd och drog kortet mot min vilja samtidigt som jag säger - snällt att ni bjöd på ingenting förra gången i alla fall. Så ordspråket, ingenting i livet är gratis stämmer fortfarande och jag har fortfarande aldrig gått från tandläkaren utan att känna mig totalt uppsnurrad på läktaren.

Ja ja resan hem från Göteborg i onsdags gick riktigt bra ända fram tills vi skulle byta bil hemma hos min bror, där upptäckte jag att jag glömt min dataväska kvar i Göteborg. Ingen i familjen var väl speciellt spelklar efter den otroligt tunga begravningen så jag får skylla på det. Som tur var så skulle min kusin stanna en dag längre så hon tog med den till sitt hem i Hässelby och jag får vackert ta en tur till Stockholm och hämta den.
Tillbaka på jobbet så möts jag av en fin liten hög med jobb som samlats under det två dagarna jag varit borta så hela torsdagen gick åt till att försöka komma i kapp det jag missat.

Fredags kvällen tillbringades här hemma med goda vänner som vi bjudit över på middag. God mat och dryck bjöds det på och en hyfsat tidig nerbäddning.
I dag har förutom tandläkarbesöket allt varit bra, AIK spöade återigen sillarna och kan där med titulera sig supercup vinnare. Hela familjen kikade på film ja i allafall början av filmen tror det bara var jag som såg slutet. Nu sover barnen och jag får väl börja ladda inför den otroligt ruttna bortamatchen i morgon. Känns så där att åka till knivsta när man ligger sist i serien och möta serie tvåan en söndagkväll. Bara att bita i det sura äpplet med tanken att större skrällar har hänt...

Ses hörs och syns

Kommentarer


Kommentera inlägget här: